Billedoptimering

Kort definition af billedoptimering er der mange aspekter på. Det kan blandet andet være optimering af størrelsen (kb), kvaliteten af billedet, billedet beskrivelse og titel til formatet af billedet (JPEG, PNG, GIF, WEBP, SVG mm).

Hvad er billedoptimering?

Som nævnt tidligere så er billedoptimering hvor man arbejder på at forbedre billedet via forskellige parametre.

Billedets kvalitet
Ligger billedet noget stock foto og vil ens besøgende ikke kunne associerer sig til billedet skabes der ingen relation og tryghed til billedet som kan medfører ingen konverteringer og højere Bounce Rate.

Billedets størrelse
Her gælder det både om pixel format samt billedet type. Er det PNG som oftes anvendes til transparent baggrund med et element ovenpå eller er det GIF som benyttes til animation, JPEG som er mere standard billed type til SVG.

Hvor meget fylder billedet er også vigtigt i forhold til billedoptimering. Oftes skal billederne faktisk ikke fylde særlig meget. Det afhænger selvfølgelig meget af hvor stort billed man vil vise, men oftes ligger det fra 100 – 400 kb. 

WebP format
Det kan være en fordel at anvende WebP format i stedet for jpg,png eller gif. WebP er et format som anvendes til web og som fylder utrolig lidt. Man kan dog også i nogle tilfælde bruge SVG, dog mest til ikoner og logoer.

Billedet titel og beskrivelse
SEO mæssigt er det en god idé at få udfyldt både en god navngivning af filnavnet, en god “alt tekst” beskrivelse. Disse to små fif kan være med til at øge SEO optimeringen en smule.

Relaterede indhold

Bureau Guiden

Bureau guiden

Er du i den situation hvor jeres virksomhed står og skal skifte nyt bureau og synes det er uoverskueligt? Så tjek her vores guide til valg af bureau.

Ordbog

Afvisningsprocent

Kort fortalt er bounce raten også kaldt afvisningprocenten den del af dine besøgende som forlader hjemmesiden uden at interagere med indholdet.

Ordbog

AMP

Man benytter AMP som et webkompent framework hos google til at lettere at bygge “user-first” annoncer, e-mails, “web historier” og hjemmesider. User-first betyder at man sætter den besøgende i første prioritet når man bygger ens indhold.

Ordbog

PR

PR, presse og public relations er alle kommunikationsdiscipliner, der sigter mod at skabe og vedligeholde en positiv offentlig opinion om en virksomhed eller organisation.