A/B Splittest

A/B splittesting er den smarte vej til at forbedre ens konverteringsrate (CRO) og dermed få enten flere salg eller flere leads.

Hvad er A/B Splittest?

Som nævnt tidligere så er A/B Splittest en teknik til at få optimeret ens hjemmeside eller indhold. Det kan være alt fra design -, indhold – til funktionsændringer af ens landingpages mm.

Teknikken går ud på at man lave to sider med stort set samme indhold men herefter ændre man så eksempelvis strukturen af ens indhold, måske ændre visuel design af knapper mm. Man prøver måske en video af på A siden men på B siden prøver man stedet for med et billed.

Man kan så analysere dataen der kommer ud af resultaterne med eksempelvis Google Analytics hvor man kigger på tal. 

Derimod kan man også analysere via videooptagelser såfremt man benytter sig af eksempelvis Hotjar. Det er nogle gange nemmere at se hvad de besøgende egentlig foretager sig fremfor hvad tallene siger.

Hvorfor bruge A/B Spilittest

Anbefalingen er klart at benytte sig af A/B Splittesting såfremt man har tiden og ressourcerne til det.

Det kan give mærkbare forskel i konverteringerne. Nogle gange er det små ændringer der skal til for at de besøgende nemmere forstå hvad de skal foretager sig.

Hvis du har en webshop så prøv eventuelt at videooptage først og se hvad de brugere foretager sig på webshoppen. Dernæst så lav en A/B Splittest af en landingpage du måske gerne vil have optimereret. 

Ændre så her indholdet baseret på de videooptagelser du har foretaget dig via eksempelvis Hotjar

Har du derimod en hjemmeside og eksempelvis en formular du gerne vil have flere leads på. Så følg igen ovenstående med videooptagelser og dernæst Splittests af samme side men eksempelvis med formularen placeret i toppen i stedet for i midten eller i bunden af indholdet.

Held og lykke med A/B Splittesting!

Relaterede indhold

Ordbog

Ankerlinks

Det har mange forskellige begreber. Det kaldes også anchor links, section links og jump links. Det danske begreb er dog mere Ankerlinks. Det betyder egentlig at man linker på internt på samme side. Et eksempel kan være at man gerne vil lede brugeren til en specifik formular som ligger længere nede på siden som man så her linker til.

Marketing Guiden

Awards & priser

Har I udviklet eller haft sucess med i jeres virksomhed og gerne vil se om I kan hive en award eller pris med hjem? Så se listen her.

Marketing Guiden

Marketing guiden

Er du marketingansvarlig og søger en guide til hvordan du skal holde dig skarp og opdateret på branchen? Se guiden her.

Ordbog

CMO

En CMO er ansvarlig for at udvikle og implementere marketingplaner, der skal fremme virksomhedens overordnede mål. De fleste CMO’er har en baggrund i markedsføring, og de fleste virksomheder kræver, at en CMO har mindst ti års erfaring i branchen.