Hvad er A/B Splittest?
Som nævnt tidligere så er A/B Splittest en teknik til at få optimeret ens hjemmeside eller indhold. Det kan være alt fra design -, indhold – til funktionsændringer af ens landingpages mm.
Teknikken går ud på at man lave to sider med stort set samme indhold men herefter ændre man så eksempelvis strukturen af ens indhold, måske ændre visuel design af knapper mm. Man prøver måske en video af på A siden men på B siden prøver man stedet for med et billed.
Man kan så analysere dataen der kommer ud af resultaterne med eksempelvis Google Analytics hvor man kigger på tal.
Derimod kan man også analysere via videooptagelser såfremt man benytter sig af eksempelvis Hotjar. Det er nogle gange nemmere at se hvad de besøgende egentlig foretager sig fremfor hvad tallene siger.
Hvorfor bruge A/B Spilittest
Anbefalingen er klart at benytte sig af A/B Splittesting såfremt man har tiden og ressourcerne til det.
Det kan give mærkbare forskel i konverteringerne. Nogle gange er det små ændringer der skal til for at de besøgende nemmere forstå hvad de skal foretager sig.
Hvis du har en webshop så prøv eventuelt at videooptage først og se hvad de brugere foretager sig på webshoppen. Dernæst så lav en A/B Splittest af en landingpage du måske gerne vil have optimereret.
Ændre så her indholdet baseret på de videooptagelser du har foretaget dig via eksempelvis Hotjar.
Har du derimod en hjemmeside og eksempelvis en formular du gerne vil have flere leads på. Så følg igen ovenstående med videooptagelser og dernæst Splittests af samme side men eksempelvis med formularen placeret i toppen i stedet for i midten eller i bunden af indholdet.
Held og lykke med A/B Splittesting!