SEO guiden

Skal I til at begynde at arbejde med SEO i jeres virksomhed eller er det et ukendt begreb, så bliv skarpere på det her i vores SEO guide.

SEO guiden - Trin for trin

Det er nutildags vigtigt at man i ens forretning husker at indtænke markedsføring og SEO. 

Disse to strategier og teknikker kan være store faktorer i ens vækst. Hvis man blot vælger at fokuserer på det offline aspekt vil man uden tvivl opleve at det er værre at nå ud til ens målgruppe fordelt overalt i Danmark såvel som i verden. Her er SEO og markedsføring utrolig effektivt til at opnå et hurtigt og større målgruppe reach. 

SEO er et bredt begreb og betyder Search Engine Optimization. Det handler om at man arbejder med mange strategier og teknikker for at få ens hjemmeside til at blive bedre placeret i søgemaskinerne såsom Google.

Dykker vi længere ned i hvad tiltagene skal være i SEO Guiden så skal vi ind på følgende :

Valg af godt SEO domænenavn

Som start er det vigtigt at man får valgt det rigtige domænenavn også kaldt webadresse, internatadresse. Dette er den URL som brugeren vil søge efter i browseren. Hvis man gør den alt for kompleks, lang og med specialtegn så er det næsten umuligt for ens besøgende at indtaste den selv, hvor efter de er tvunget til at søge det op på søgemaskinerne (og her kan alle konkurrenterne også komme frem).

Når man vælger et domænenavn er det man skal tænke ind at det skal være sigende overfor hvad virksomheden laver eller sælger. 

Vi har nogle punkter som I eventuelt kan prøve at følge eller sætte op mod jeres nuværende setup :

  • Kort og genkendelig
  • Kun små bogstaver
  • Helst ingen bindestreg såfremt det er muligt ellers kun anvendelse af (-) og ikke andre adskillelsestegn.
  • Må ikke indeholde æ,ø eller å. 
  • Ingen specialtegn såsom !,@,€

Hvad er SEO indhold?

SEO indhold er egentlig alt hvad der ligger på jeres hjemmeside. Det kan være links, brødtekster, landingpages, billeder mm.

I dette afsnit har vi fokus på brødtekster. 

Brødtekster er nemlig et vigtigt aspekt og oftes én af de lidt mere krævende opgaver. Der er nemlig en del der springer hurtigt over her og derfor begår den tydelig fejl med “duplicate content” som søgemaskinerne ikke er glade for.

Så skriv altid unikke tekster på ALLE jeres sider, kategorier sider, produkter sider mm.

Når man arbejder med brødteksten så skal disse tekster helst være fra 500 ord. Hvis man har alt for meget indhold så kan man i stedet overveje at lave flere landingpages. 

Teksten man skriver skal være sigende i forhold til den side eller det produkt man skriver om. Det dur derfor ikke at man skriver alt muligt som ikke har nogen relation til det aktuelle på den pågældende side. Dette vil søgemaskinerne hurtigt kunne aflæse. Derfor forhold dig til den pågældende side og skriv kvalitetsindhold. Kvalitetsindhold er indhold som er vigtig og brugbar viden til den besøgende. I dette indhold skal der være fokus på det brugeren søger men også med fokus på søgeord og konverting.

Husk at have flere interne og eventuelt eksterne links i din brødtekst. 

Afslut eventuelt med en knap som er mere synlig i forhold til konvertering.

Hvis I ønsker at arbejde mere med konverting så tjek eventuelt denne artikel omkring videoptagelse som en strategi mod øget konverteringer

NB. Ingen duplikeret indhold.

SEO overskrifter

Til brødteksten skal der oftes udarbejdes overskrifter. Disse overskrifter skal være sigende til det afsnit man skriver om, men det er også vigtigt at man anvende de rigtige overskrift tags.

Dette hedder også <h>-tag. i HTML. 

Det vigtigste er et <h1> tag. som er den primære overskrift på den side I arbejder på. 

Eksempelvis på denne side er <h1> overskriften SEO guiden.

Der må kun være 1 <h1> overskrift.

Dernæst findes der <h2>, <h3>,<h4>,<h5> og <h6> overskrifter.

Som I kan se er værdien mest betydningsfuld fra 1 til 6. 

Så byg jeres indhold op med overskrifter, mellemoverskrifter og underoverskrifter.

Søgeordsanalyse

Søgeord er ligesom de andre aspekter super vigtigt når man arbejder med SEO. 

Når vi bygger vores indhold op skal vi have lavet en søgeordsanalyse. Netop baseret på denne kan vi udarbejde vores indhold på de keywords vi gerne vil rangeres bedre på hos søgemaskinerne. 

Søgeordsanalyse går ud på at man får lavet en liste med keywords. Måden man gør det på er meget forskellige. Nogle benytter Googles værktøjer mens andre benytter andre tjenester som eksempelvis Ahrefs.

Her vil man kunne se ens konkurrenter, ens egen placering i forhold til udvalgte keywords og dernæst udtrække en liste med keywords man vil arbejde videre med.

Man kan også lave den lidt mere enkle og tunge process med at søge på Google efter nogle keywords man gerne vil placeres bedre på og dernæst tjekke ens placering samt ens konkurrenter i forhold til deres placeringer og vægte værdien af søgeordet.

SEO titles og description

På alle sider findes der ét Title Tag og én Meta Description. Disse skal udfyldes med SEO indhold. Dette gælder igen på alle sider, kategori sider, produkter mm. 

Som udgangspunkt læser Google selv indholdet igennem såfremt Title Tag og Meta Description ikke er udfyldt netop for at vise noget i søgemaskinen. Dette er som udgangspunkt bedre end intet, men Google kan også vise en masse random indhold som egentlig ikke passer til brødteksten. Google kan godt finde på at hive ens indhold fra eksempelvis footer ind.

Derfor skal Title Tag og Meta Description altid udfyldes.

Title Tag er den vigtige SEO mæssigt. Den vægter mest af de to og her er det vigtigt at titlen er passende til det indhold man har. Benyt gerne 1-2 søgeord og hold jer til omkring 50-60 tegn.

Hvor i mod Meta Description mere har fokus på at være beskrivende og er teksten skal være mere dybdegående for netop at få brugeren til at klikke på linket hos søgemaskinerne. Benyt også gerne et par søgeord og hold jer til omkring 100 – 150 tegn.

SEO af billeder

Mange glemmer at benytte billeder i deres indhold. Billeder er vigtige både i forhold til SEO men endnu mere for at skabe relation til den besøgende og som i sidste ende kan få den besøgende til at træffe en handling.

I billeder ligger der også SEO arbejde. Billeder skal gerne have et kort og relevant filnavn. Dette skal være relateret til hvad billedet er, men med fokus på indholdet også. Dernæst er det vigtigt at give billedet en beskrivelse. Dette ligger i “alt” attributten i HTML´en på billedet. Her skal teksten være appellerende til både den besøgende men også relevant til billedet selv.

Husk også at kigge på billedoptimering.

Landingpages med SEO indhold

I arbejdet med SEO kigger man også på hvilke landingpages man skal arbejde med. Landingpages er sider på jeres hjemmeside som er relevante for jeres forretning men som også har fokus på at skaffe trafik via godt SEO indhold.

Landingpages kan være alt fra et blogindlæg som dette til produktsider, produktkategorier, informationssider, hjælpe FAQ sider mm.

Landingpages har ofte fokus på godt indhold i form af brødtekst, billeder, rigtig valgte keywords mm. 

Husk dog ikke at lave to landingpages med samme indhold. Hvis det er fordi I gerne vil ramme 2 keywords som minder om hinanden så have fokus på det ene og udvid dernæst jeres indhold på det valgte keyword med det andet.

Såfremt I benytter et bureau til SEO så tjek om de benytter sig af White Hat SEO strategien.

Linkbuilding i forhold til SEO

Linkbuilding er en strategi der anvendes til at øge ens SEO mæssig værdi hos Google.

Det man benytter i linkbuilding er arbejdet med interne links, eksterne links og backlinks.

Interne links er links som peger på en anden landingpages på jeres egen hjemmeside. 

Hvor i mod eksterne links peger fra jeres hjemmeside over til eksempelvis en samarbejdspartner.

Backlinks er links som kommer fra andre hjemmesider over til jer.

Relaterede indhold

Ordbog

Konvertering

Konvertering er en central term inden for digital markedsføring og online forretningsstrategi. Det refererer til den handling, hvor en besøgende på en hjemmeside eller onlineplatform udfører en ønsket handling, som virksomheden har defineret som sit mål.

Ordbog

E-commerce

Det kan variere fra simple online butikker, der sælger tøj eller elektronik, til mere komplekse platforme, der tilbyder digitale tjenester, cloud-løsninger og endda online-auktioner.

Ordbog

Click Through Rate

Click-Through Rate (CTR) er en vigtig målekriterie inden for online markedsføring og annoncering, der bruges til at evaluere effektiviteten af en reklamekampagne, et websted eller en specifik annonce.

Ordbog

UTM

UTM, eller “Urkampagnetracking,” er en metode inden for digital markedsføring, der bruges til at spore og analysere effektiviteten af ​​online marketingkampagner og trafikkilder. UTM-parametre er små stykker kode, der tilføjes til URL’er, hvilket giver dig mulighed for at indsamle detaljerede oplysninger om, hvor besøgende kommer fra og hvordan de interagerer med dit websted. Dette værdifulde dataindsigt kan hjælpe dig med at forbedre din markedsføringsstrategi og målrette din målgruppe mere præcist.

Add address

Danmark

Søg

Bureau tilmelding

Når du har tilmeldt din virksomhed får du adgang til dit kontrolpanel hvor du kan oprette cases, bureau indhold, jobannoncer mm. Det er gratis og uforpligtende for dit bureau at have en profil.

  • Kontakt bureauet